МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І
НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
№ 1/9-1 від 02 січня 2013 року
Міністерство освіти і
науки, молоді та спорту
Автономної Республіки Крим,
управління (департаменти) освіти і науки
обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій
Автономної Республіки Крим,
управління (департаменти) освіти і науки
обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій
Про визначення
завдань працівників
психологічної служби системи освіти
в умовах інклюзивного навчання
психологічної служби системи освіти
в умовах інклюзивного навчання
Міністерство освіти і науки, молоді та сорту України інформує, що під час
проведення 20-21 листопада 2012 року у місті Дніпропетровську Всеукраїнської
науково-практичної конференції "Мультидисциплінарний підхід як
методологічна основа інклюзивної освіти" працівниками психологічної служби
системи освіти обговорено низку проблемних питань щодо психологічного супроводу
та соціально-педагогічного патронажу дітей з особливими освітніми потребами в
умовах інклюзивного навчання.
З метою забезпечення оптимального виконання функцій працівників
психологічної служби визначено наступні завдання діяльності практичного
психолога, соціального педагога, керівника психологічною службою міста (району)
у роботі з дітьми в умовах інклюзивного навчання, що додаються.
Просимо зміст листа довести до відома керівників обласними центрами
(кабінетами) практичної психології і соціальної роботи, директорів
загальноосвітніх навчальних закладів та організовувати діяльність відповідних
працівників психологічної служби з урахуванням наведених нижче завдань. У
своїй діяльності керівникам звернути увагу на недопущення делегування
працівникам психологічної служби функцій та завдань, які належать до
компетенції інших спеціалістів.
Додаток: на 3 арк.
Заступник
Міністра Б.М. Жебровський
Завдання керівника психологічної служби району (міста) щодо організації
інклюзивного навчання у загальноосвітньому навчальному закладі.
1. Організація та забезпечення діяльності районних (міських) методичних
об’єднань практичних психологів і соціальних педагогів з проблем психологічного
і соціально-педагогічного забезпечення інклюзивної освіти із залученням до цієї
роботи фахівців ПМПК, вчителів-дефектологів, логопедів, науковців.
2. Здійснення методичного
контролю (супервізії) за діяльністю фахівців психологічної служби, що беруть
участь в організації інклюзивного навчання.
3. Планування та інше організаційне забезпечення підвищення кваліфікації
працівників психологічної служби, що беруть участь організації інклюзивного
навчання.
4. Збір, науково-методична
експертиза, узагальнення і розповсюдження передового досвіду роботи практичних
психологів і соціальних педагогів в умовах інклюзивного навчання.
5. Організація і проведення у навчальних закладах працівниками
психологічної служби просвітньої роботи з підвищення психологічної культури
вчителів, батьків і учнів з метою попередження стигматизації і дискримінації
дітей, що мають особливі освітні потреби.
Завдання практичного психолога щодо організації інклюзивного навчання
загальноосвітньому навчальному закладі
1. Виявлення дітей, у яких виникають труднощі у навчанні, спілкуванні та
взаємодії з оточуючими; визначення причин цих труднощів; при потребі,
скерування до відповідних фахівців з метою встановлення причин та надання
допомоги.
2. Виявлення причини соціального
неблагополуччя або затримки у розумовому розвитку дитини шляхом спостережень,
аналізу навчальної документації, проведення консиліумів з вчителями.
3. Проведення спостереження за
дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів
та потреб.
4. Участь, у межах своєї
компетенції, у складанні розгорнутої психолого-педагогічної характеристики на
дитину та її індивідуального плану розвитку.
5. Участь в підготовленні
документів для розгляду на засіданнях психолого-медико-педагогічних
консультацій.
6. Ознайомлення з висновками і рекомендаціями психолого-медико-педагогічних
консультацій щодо організації навчання дитини та надання їй додаткових послуг;
розробка індивідуального плану корекційно-розвиткової роботи.
7. Участь у розробці необхідної адаптації навчальних матеріалів, підходів,
а саме, надання рекомендацій педагогам щодо врахування особливостей
навчально-пізнавальної діяльності дитини при визначенні форм і методів роботи з
нею.
8. Сприяння створенню позитивного
мікроклімату в колективі, проведення заходів, спрямованих на профілактику
стигматизації і дискримінації у шкільному оточенні, формування дружнього та
неупередженого ставлення до дитини з особливими освітніми потребами.
9. Надання у межах своєї
компетенції консультативно-методичної допомоги педагогам у роботі з дитиною.
10. Налагодження співпраці з фахівцями, які безпосередньо працюють з
дитиною з особливими освітніми потребами та приймають участь у розробленні
індивідуальної програми розвитку.
Завдання соціального педагога щодо організації інклюзивного навчання
загальноосвітньому навчальному закладі
1. Захист і забезпечення прав і
свобод дитини з особливими освітніми потребами в умовах навчального закладу та
під час перебування дитини в сім’ї.
2. Виявлення дітей, у яких виникають труднощі спілкуванні та взаємодії з
оточуючими або які проживають у сім’ях, які опинилися у складних життєвих
обставинах.
3. Визначення соціальних питань, які потребують негайного вирішення причин
та труднощів; при потребі, скерування до відповідних фахівців з метою надання
відповідної допомоги.
4. Визначення статуту дітей з особливими освітніми потребами в колективі,
надання рекомендацій класоводу, класному керівникові щодо шляхів ефективної
інтеграції такої дитини в колектив однолітків, формування позитивного
мікроклімату в дитячому колективі.
5. Поширення інформації про засади інклюзивного навчання серед педагогів,
батьків, дітей з метою формування дружнього та неупередженого ставлення до
дитини з особливими освітніми потребами.
6. Участь у складанні розгорнутої
психолого-педагогічної характеристики на дитину та її індивідуального плану
розвитку; участь в роботі психолого-педагогічного консиліуму.
7. Забезпечення дитини з особливими освітніми потребами та її батьків
інформацією про інфраструктуру позашкільних навчальних закладів у мікрорайоні,
місті, селі, сприяння щодо участі дитини в гуртках, секціях з урахуванням її
можливостей.
8. Представлення інтересів дитини
з особливими освітніми потребами у відповідних органах і службах.
Немає коментарів:
Дописати коментар