Організація інклюзивного навчання у школі

Організація інклюзивного навчання у школі
Заступник директора з НВР
Лук’яненко Ю.В.

Нині в Україні функціонує 396 спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів, де навчається 54,1 тис. дітей (за даними Міністерства освіти та науки України). Окрім цього в системі Міністерства освіти та науки України функціонує:
  • близько 40 навчально-реалібітаційних центрів для дітей з порушеннями психофізичного розвитку,
  • 142 спеціальні дошкільні навчальні заклади
  • 1200 спеціальних груп в дошкільних навчальних закладах загального типу, де навчається близько 45 тис. дошкільників.
  • 298 реалібітаційних центрів, з них 208 - центрів ранньої реабілітації дітей з порушеннями розвитку, 90 - центрів медико-соціальної та професійно-трудової реабілітації.
  • 46 центрів соціально-психологічної реабілітації.
Читати далі...

Розвиток і функціонування системи спеціальної освіти в державі завжди вважалися проявом турботи про дітей з особливими освітніми потребами. Однак, у більшості розвинених країн світу таке бачення системи освіти дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, почало поступово змінюватися. Знання про потреби таких дітей, педагогічний досвід роботи з ними, відповідно обладнані приміщення й досі мають велике значення, проте, така політика примусового відокремлення (сегрегація) будь-якої групи населення учнів наразі розглядається як неприйнятна і така, що порушує право дитини на освіту.
         Загальне бачення цього питання полягає в тому, що переважна більшість дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, повинна мати можливість навчатися разом зі своїми однолітками у звичайних умовах. Одним із результатів такого підходу вважається створення єдиної освітньої системи , яка охоплюватиме учнів різних категорій.
На зміну спеціалізованому навчанню приходять нові форми отримання освіти – інтеграція та інклюзія, завдяки яким учні з особливими потребами отримують можливість перейти зі спеціалізованих шкіл у масові за місцем проживання. Але, якщо інтеграція передбачає пристосування дітей з психічними і фізичними вадами до вимог всієї системи освіти, яка в цілому залишається незмінною, не пристосованою для навчання даної категорії учнів, то інклюзія полягає в адаптації системи до потреб дитини.
Інклюзія (включення) - процес збільшення ступеня участі всіх громадян в соціумі, і насамперед тих, що мають труднощі у фізичному чи розумовому розвитку.

Інклюзивна освіта - гнучка, індивідуалізована система навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в умовах масової загальноосвітньої школи за місцем проживання. Навчання відбувається за індивідуальними навчальними планами та забезпечується медико-соціальним та психолого-педагогічним супроводом.

Основними завданнями інклюзивного навчання є:
         здобуття дітьми з особливими освітніми потребами освіти відповідного рівня в середовищі здорових однолітків відповідно до Державного стандарту загальної середньої освіти;
         забезпечення диференційованого психолого-педагогічного супроводу дітей із особливими освітніми потребами;
         створення позитивного мікроклімату в загальноосвітньому навчальному закладі з інклюзивним навчанням, формування активного міжособистісного спілкування дітей із особливими освітніми потребами з іншими учнями;
         надання консультативної допомоги сім’ям, які виховують дітей із особливими освітніми потребами, залучення батьків до розроблення індивідуальних планів та програм навчання.
 Нормативна база
·         Концепція розвитку інклюзивної освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 01.10.10 № 912 )
·         Розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.12.09 № 1482-р «Про затвердження Плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період  до 2012 року»
·         Наказ Міністерства освіти і науки від 09.12.10 № 1224 «Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах»
·         Постанова КМУ "Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах" (від 15.08.2011 №872)
·         Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки (розширення практики інклюзивного та інтегрованого навчання у дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах дітей та молоді з особливостями психофізичного розвитку);

У 2014 – 2015 н.р. у ЗОШ №3  відкрито 2 перших класи, один з яких – клас інклюзивного навчання. Школою було внесені зміни до статуту закладу, де прописано, що заклад може відкривати класи з інклюзивним навчанням за запитом населення та рекомендаціями обласної психолого-медико-педагогічної консультації. У цьому велика роль належить наступності. По-перше, з метою забезпечення наступності та успішної адаптації при переході дитини з ДНЗ до школи укладено угоду про співпрацю та затверджено план спільних заходів між ЗОШ №3 та ДНЗ № 16 – Центром розвитку дитини, де виховуються діти з особливими потребами:
  • Вади зору (тифлогрупа)
  • Вадами мовлення (логопедична група)
  • ППР (порушення психологічного розвитку)
  • Порушення опорно-рухового апарату (ОРА)
  • Часті та тривалі захворювання (ЧТХ)
  • Захворювання верхніх дихальних шляхів (ВДШ)
І наша школа, і ДНЗ тісно співпрацюють з міським ПМПК, і саме завдяки зв’язкам з консиліумом ми можемо володіти інформацією і планувати інклюзивну освіту. Саме завдяки такій співпраці нам вдалося відкрити інклюзивний клас, де навчається 2 дитини з особливими потребами.

З боку ЗНЗ проведено роботу:
1.  Створення відповідного навчального середовища, побутових умов (введення в штатний розпис школи посади «асистент учителя» з метою супроводу дитини. Асистент вчителя присутній на уроках, де надає допомогу дітям (тримати авторучку, дотримуватись рядочку, підбадьорювати під час виконання завдань, спонукати до активності під час усних опитувань вчителем тощо). Якщо дитина швидко втомлюється, то асистент має право під час уроку  вивести учня з класної кімнати до кімнати психологічного розвантаження. Все це дуже потрібно дітям з психофізичними порушеннями)

2.  Командний підхід до організації навчально-виховного процесу для дітей (ефективна співпраця учителів, батьків, фахівців: психолога, логопеда, медичного працівника, дефектолога)
3.   Коригування навчального плану

4.   Засто­сування вчителем специфічних форм і методів на­вчання (наприклад, дитина не читає дрібного шрифту, швидко втомлюєть­ся при читанні, не читає написане олівцем, дуже близь­ко нахиляється над зошитом. Для такої дити­ни необхідно збільшити шрифт, використову­вати лупу, робочі аркуші з достатнім контрас­том та відповідним розташуванням рядків, добре освітлювати робоче місцеУ дитини можуть виникнути труднощі підчас списування з підручника, орієнтуванні на робочому аркуші, знаходження письмово­го приладдя. Для цього потрібно створити систему орієнтаційних знаків (кольорові по­значки, нумерацію рядків.

5.    Корекційна робота з дітьми, що мають вади мов­лення, спрямовується на ро­зумовий розвиток та розвиток мовлення (фонетико-фонематичної системи, словника, удосконалення граматичних нави­чок, зв’язного мовлення).

6. Психологічний супровід інклюзивного навчання (психологічна діагностика та анкетування, проведення психолого-педагогічних семінарів, проведення комплексних корекційних та просвітницьких занять, відвідування родин, надання практичних порад щодо нагляду за дітьми, пояснення та рекомендації щодо вирішення повсякденних проблем, пов’язаних з вихованням.)

 Проблеми
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників
         проведення тематичних курсів щодо впровадження інклюзивного навчання в рамках підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
         Організація та проведення семінарів, навчальних тренінгів, методичних нарад із проблем упровадження інклюзивного навчання.
         Розробка та видання навчально-методичної літератури
Створення психологічного поля щодо впровадження інклюзивного навчання в освітніх закладах
·         підготовка працівників психологічної служби до роботи з учасниками навчально-виховного процесу, у якому навчаються діти з особливими освітніми потребами

·         Забезпечення матеріально-технічної бази навчального закладу, (зокрема створення кімнати психологічного розвантаження)

Немає коментарів:

Дописати коментар